Programmeringsläger del 4: Spellägret och Scratch

01112016-dsc_0126
Det var spännande att arbeta med Scratch för första gången.

Som vi tidigare har berättat hade vi ett dagläger på LAB under höstlovet där vi arbetade med digitala spel och berättelser. Lägret anordnades i samarbete med  Film i Skåne. Nu tänkte vi i ett par inlägg här på bloggen berätta mer om lägret och de spel som producerades på LAB.

01112016-dsc_0123
Ledaren för lägret heter Oscar Wemmert och arbetar på sitt eget företag GameFlame.

Första dagen höll Oscar i en genomgång där han berättade om sig själv, vilka spel han har varit med och gjort, vilka olika typer av spel det finns och hur en går tillväga för att göra spel. Efter det var det dags att delas in i grupper och börja jobba.

Fatmeh som var med på spellägret berättar om hur de gick tillväga när de gjorde sitt spel:”Först började vi rita och måla hur figurerna ska se ut och sånt..och sen fotade han det och sen började vi. Vi la först på musik som passade till kyrkan och sen gjorde vi så att de kan typ hoppa och sånt och springa och sånt..och så kommer det musik och sånt.”

De olika grupperna hade ganska snart klart för sig vilken typ av spel de ville göra och satte igång och planerade. Karaktärer och bakgrunder ritades, en grupp gick ut och fotade.

Under de följande dagarna fortsatte grupperna att arbeta med sina spel. De tecknade karaktärerna fotades av och las in i programmet. Vilket program då undrar ni? Jo, Scratch.( Klicka här så kommer ni till programmet.) Det som är bra med Scratch är att det är gratis och du behöver inte ladda hem något program för att använda det. Det enda du behöver göra är att gå in på länken ovan och skaffa dig en användare så är det bara att köra igång. Tyvärr funkar programmet inte på läsplattor och mobiltelefoner.

I Scratch kan du välja om du vill rita egna figurer på papper och lägga in i programmet, rita direkt i programmet eller använda dig av de figurer och bakgrunder som finns inlagda i programmet.

Vi hade tre dagar på oss att göra spel men såklart blev det stressigt mot slutet. Alla grupperna hade tankar på fler levlar och händelser men insåg ganska snart att det tar tid och är lite klurigt att programmera. Vi avslutade sista dagen med att spela igenom allas spel på storbild och prata om de spel vi gjort. Sammanfattningsvis var det tre mycket trevliga och intressanta dagar. Nästan alla som deltog på lägret har i efterhand sagt att de har arbetat vidare med Scratch hemma eller att de vill fortsätta arbeta med det.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s